406De fleste drømmer om at få gratis udstyr stillet til rådighed, men virkeligheden er desværre at det er de færreste, der lykkes med det. Vi har spurgt nogle af de personer, som giver sponsorater til dygtige ambassadører, hvad der skal til for at få et samarbejde i hus. I første del har vi snakket med Torben Kornum, der er ejer og direktør i NeilPryde Scandinavia. Torben Kornum har selv erfaring med at skulle skaffe sponsorater for at drive sin windsurf karriere, og i dag sidder han så på den anden side af bordet.

Torben, får I mange henvendelser fra folk, som ønsker et sponsorat eller samarbejde med NEILPRYDE – eller er I selv ude at opsøge dem I gerne vil støtte?
Vi får en hel del henvendelser, og vi forsøger at behandle alle respektfuldt. Nogle gange drejer det sig om en helt ung windsurfer med en drøm om et sponsorat. Andre gange er det en erfaren windsurfer, der ønsker at skifte til Neilpryde og JP. Og endelig er der heldigvis også henvendelser fra folk, der ikke nødvendigvis konkurrerer i sporten, men har noget godt at byde ind med i forhold til udvikling af sporten. Men vi er også selv opsøgende – oftest ved at vi opdager talenterne ude til stævnerne, i camps eller klubaktiviteter, og spørger dem om de har lyst til at være en del af team’et. Det sker også at vi får riders anbefalet, og det er også fint.

Hvordan adskiller I de mange henvendelser I får – er der noget bestemt I lægger mærke til når I skal vurdere om det er noget I har interesse i?
Personligheden er vigtig. En teamsejler skal jo inspirere andre positivt, og det gør man bedst ved at være venlig, udadvendt, hjælpsom og imødekommende. Og så er det vigtigt at vores teamsejlere er aktivt synlige i andet end blot konkurrencemiljøet, som udgør mindre end 6% af sporten og branchen. En teamsejler, der er træner i sin klub, støtter vores forhandlere, eller hjælper os til camps eller andre events, kan være mindst lige så vigtig som ham der vinder stævner.

Hvordan fungerer et samarbejde imellem NEILPRYDE (national såvel som international) og dem I støtter? Hvad forventer I af hinanden?
Aftalerne varierer meget, men vores opgave er at skaffe det bedste udstyr til rette tid og pris, og bakke op om sejleren gennem sæsonen. Teamsejlerne hjælper os til gengæld med at udvikle sporten og promote vores brands. Enkelte riders er gode til at give os produkt-feedback, som vi så går videre med til Neilpryde og JP. Og et par stykker er så dygtige, at de ender med en international aftale og direkte kontakt med de to brands.
Vi er involveret i 25-30 events gennem sæsonen alene i Danmark, og derudover har vi også en række events i de 9 andre lande som vi distribuerer Neilpryde og JP-Australia i. Vi har brug for hjælp til at afvikle aktiviteterne, og teamriders er vigtige for os i den sammenhæng.

Antoine Albeau med det nye NP Evo 7

Nu, hvor du er vant til at sidde på den modsatte side af bordet, har du så nogle gode råd til surfere, som søger sponsorater og samarbejde med virksomheder?
Jeg har siddet på begge sider af bordet, og har på godt og ondt oplevet hvor svært det er. I ti år levede jeg af sponsoraftaler, og selvom der var flere sponsorkroner dengang, har situationen ikke ændret sig.
Der findes grundlæggende to slags sponsorater. De små aftaler som mest er en venlig støtte til den aktive og oftest med basis i personlige relationer. En rar onkel, en god ven, familiens bankforbindelse og lignende.

Den anden type af sponsorat er den vi alle sammen drømmer om – en stor pose penge, et frikort til et flyselskab, gratis udstyr, fri bil osv. For at opnå den type skal man enten være meget dygtig til sin sport, et godt navn, en talentfuld promoter, en aktiv medspiller i forbindelse med aktiviteter, og – i surfsportens tilfælde – også gerne en god udvikler af udstyr. Allerhelst skal man være god til det hele, og den slags kræver tid og masser af arbejde.

Altafgørende for sponsorer af større aftaler er at de får noget retur. Søger man en sponsor, skal man derfor være klar med en række punkter som man kan byde ind med, og som kan hjælpe sponsoren med sine mål. Det kan være eksponering af sponsorens navn, men det kan også være en aktivitet som sponsoren kan bruge i forhold til sine egne medarbejdere eller kunder. Sidstnævnte er der faktisk potentiale i!

Men det kræver som sagt en stor indsats, og mit gode råd til mange danske teamriders er derfor at bruge deres ressourcer på at tjene penge udenfor surfsporten ved regulært arbejde, og på den måde sikre sig frihed til at anskaffe det bedste grej, tage på de bedste rejser, og deltage i de bedste stævner.